2012. augusztus 25., szombat

Az angol fogászat

Jó hamar jelentkezem most újra, legalábbis az elmúlt hetekhez viszonyítva, mikor kb 2 hetente tiszteltem csak meg a Bloggert és Titeket a bejegyzéseimmel.:))

De gondoltam, ha már az előző bejegyzésben elkezdtem kitárgyalni az angol egészségügyet, amikor is a bőrgyógyászatot veséztem ki, akkor most megosztom veletek a fogászatos sztorimat is.
Ugye milyen szerencsés vagyok, hogy nekem minden összejön itt?? Előszőr szemölcsök, bőrgyógyászat, aztán a fogorvost boldogítom... Arról nem is beszélve, hogy ennek a pénztárcám mennyire "örül".


A történet már régen kezdődött,  egy baleset következtében 2 éve, még Magyarországon amikor is a bringámmal szó szerint pofára estem, és letört az egyik fogamból egy jókora darab, tulajdonképpen a fele. Mivel akkor az esés következtében 2 hétig a kétszeresére volt feldagadva az arcom, (úgy néztem ki mint akit egy kocsmai verekedés során durván elintéztek XD) így akkor egyből nem mentem el fogorvoshoz. Aztán az arcomról szép lassan lement a duzzanat, és akkor vált csak számomra igazán láthatóvá, hogy mi is történt a fogammal (mivel előtte a számat is alig bírtam kinyitni, egy tál étel elnyammogása is kb egy órát tartott.) Tehát a fogamról letört egy darab, de hiszitek vagy sem, egyeltalán nem fájt (ez számomra is érthetetlen, de tényleg nem fájt sosem), így mivel én eredendően parázok a fogorvostól, gondoltam, hogy hagyom még egy ideig, aztán ha elkezd fájni akkor elmegyek megcsináltatni. A parámra még apum is rásegített, mert ecsetelte, hogy korona fog kelleni a fogamra, ami előtt majd leköszörülik a törött fogamat és hogy az iszonyatosan fáj, stb...Szóval úgy voltam vele, hogy a tököm, nem megyek fogdokihoz, csak ha már muszály lesz. Igen, tudom, fogorvoshoz nem muszályból kell menni, hanem elvből, minden 4 hónapban...

Telt, múlt az idő, eltelt egy év, eltelt kettő. Én időközben kijöttem Angliába. Bár a törött fogam annyira nem látszott,fájni pedig egyeltalán nem fájt de egy idő után azért engem is elkezdett zavarni, hogy olyan, amilyen és utánanéztem az angliai fogászatnak és az áraknak. 2 féle képpen mehetsz angliában fogászatra, magán páciensként, és társadalombiztosítva. Nyilván ha magánúton mész, akkor az árak az eget verdesik, egy tömés 50 fontnál kezdődik és a határ a csillagos ég.
Ha viszont társadalombiztosításon keresztül, akkor van egy alapár, pl ha csak töméseket kell végezni, akkor egy tömés kijön kb 20 fontból, ha viszont többet kell, akkor befizetsz 48 fontot, és ha 10 db tömés kell, akkor annyit csinálnak, tehát ez így nagyon megéri.Ha Angliában társ. biztosításon keresztül akarsz fogdokihoz menni, ahhoz rendelkezni kell egy társ. biztosítási számmal (NHS number) amit én már tavaly megigényeltem, mikor kijöttem (és mindenkinek,aki Angliába jön, ajánlom).  A korona magánúton 350-400 font, viszont társ- biztosításon keresztül csak 200 font. Nekem szilárd meggyőződésem volt, hogy korona fog kelleni a törött fogamra.

A pénzt éppen ezért már jó rég elkezdtem összespórolni a koronára. Az, hogy Magyarországon csináltassam meg, fel sem merült bennem, mert én az eddig itt töltött időm alatt mindössze egyszer mentem csak haza, akkor is 5 napra, a koronához pedig idő kell, és többször vissza kell menni, így kizárt, hogy összejött volna.

Húztam-halasztottam a fogorovost, de aztán tegnap, egy teljesen hirtelen ötlettől vezérelve felhívtam hosztanyum fogorovosát,(társadalom-biztosítás-os,nem magán) és mondtam, hogy új páciens vagyok és szeretnék minél hamarabbra időpontot. Tegnap reggel 9kor hívtam őket, és mondták, hogy délben mehetek is. Ne kérdezzétek, miért döntöttem ilyen hirtelen úgy, hogy nekem most rögtön kell mennem, amikor már hónapokkal ezelőtt megtehettem volna, vannak ilyen random húzásaim, hogy derült égből villámcsapás szerűen csinálok valamit. Igazából úgy voltam vele, hogy egy hét múlva költözöm az új családomhoz, tehát ha most csak annyit is csinálnak a fogammal, hogy megnézik és megmondják mit kell vele csinálni, hogy kell, mennyi idő lesz és mennyibe fog kerülni akkor már egy lépéssel előrébb vagyok.

Szerencsére tegnap hosztanyum pont itthon volt, így elengedett, a házimunkát pedig délután csináltam meg.

Amikor a fogorvoshoz értem, akkor realizáltam, hogy milyen jó, hogy ilyen hirtelenjében jöttem, és nem több nappal előre foglaltam időpontot, mivel ha napokkal előtte tudom, hogy jönnöm kell, akkor parázok, minden bajom van, így viszont, hogy az időpontfoglalás és a fogászat közt csak 3 óra telt el, így nem volt időm rástresszeli a dolgokra.:))

Egy fiatal doktornő és egy idősebb aszisztense láttak el. Beültem a székbe, teljesen nyugodtan, gondoltam előbb-utóbb úgyis túl kell esnem a törött fogam helyreállításán. Nagyon barátságosak voltak, vizsgálgattak aztán a végén elmondták nekem orvosi halandzsa nyelven, hogy mi a helyzet. Mondom, ez mind szép és jó, de mivel az én angolom nem tökéletes, így leegyszerűsítve legyenek szívesek magyarázni, hogy miről van szó. Mondja nekem a dokinéni, hogy a törött fogamra nem is kell korona. Mondom mivan??? Én már 2 éve abban a tudatban élek, hogy kell, meghát hiányzik a fogból egy bazinagy darab, hogy a fenébe ne kéne?? Erre ő, hogy egy speciális töméssel el lehet intézni az egészet, ami úgy néz ki, hogy a törött fogat kifúrják, kitisztítják és lecsiszolják a széleit, majd úgy tömik be, hogy a tömés kipótolja a törött részt, tehát úgy fog kinézni utána a fogam, mintha teljesen ép lenne. Mondom, oké, csináljuk is meg most, essünk túl rajta akkor. Sőt, kértem, hogy a törött fogam melletti fogat, ami évekkel ezelőtt gyökérkezelve volt, de már kezdi a tömés megadni magát és elég csúnya azt is csinálja meg és kértem egy alapos tisztítást is. Úgy voltam vele, ha már ott vagyok, és még korona sem kell (ami mondom, rendesen sokkolt) akkor hozzunk helyre mindent.


Kaptam egyből két szurit is. A szuri, mindkettő annyira fájt, hogy el tudtam volna sírni magam, de tudtam, hogy ezeknek köszönhetően semmit nem fogok majd a későbbiekben érezni, szóval nem törődtem a fájdalommal. A rádió végig be volt kapcsolva, és az összes kedvencemet eljátszották, Nicki Minaj, Flo Rida, Rihanna szóval komolyan mondom, rendesen relaxáltam.

A szurik után elkezdték a fúrást. Ja, én fogorvosnál végig csukott szemmel fekszem, nem akarom tudni, hogy éppen mit csinálnak és mivel, mert akkor tuti beparáznék még akkor is ha nem kéne. A fúró hangját viszont már simán felismerem, régi haverok vagyunk.S:D Jó 10 percen keresztül csak fúrtak, mindkét fogamat. Érezni a világon semmit nem éreztem. A fúrás után egy olyan műszerrel dolgoztak a számban, ami elképesztően hangos volt, nem vicc, olyan hangja volt, mint az útkaparónak kb, és rendesen beleremegett az egész állkapcsom.(Azt hiszem ez volt az, amivel kitisztították belülről a fogakat.) Ebből sem éreztem semmit, de ezzel is vagy 15-20 percen keresztül dolgoztak, közben folyamatosan lógott ki a számból a nyálelszívó is. A nyálelszívó kicsit idegesítő volt, mert néha úgy nyomta a számba a doki néni, hogy majd elhánytam magam, de túléltem. Kedvesek voltak, közben folyamatosan kérdezgették, hogy jól vagyok-e.  Teljesen jól voltam, hiszitek vagy sem, de tényleg semmit nem éreztem, pedig a hangok nem sok jót sejtettek amúgy, de olyan szinten relaxálva feküdtem én ott, hogy majdnem elaludtam. Kb 45 perc után a doktornő mondta, hogy fordítsam jobbra a fejem. Mivel én teljesen ki voltam kapcsolva (köszönhetően annak, hogy csukva volt a szemem és tényleg majdnem aludtam) így először nem kapcsoltam, hogy nekem beszél. Aztán a dokinéni viccesen megjegyezte az aszisztensének, hogy " hehe, ez már alszik." :) Ekkor jöttem rá, hogy nekem beszélnek, így a kezemmel jeleztem, hogy nem alszom (mivel a számból akkor épp 10 műszer lógott ki.)

A vége felé már nem a hangosabbik fajta műszerekkel dolgoztak, így élvezhettem a rádiót is. A 2 tömés plusz a tisztítás másfél órán keresztül tartott. Az egyetlen dolog ami fájt, az az állkapcsom volt, a szám folyamatos nyitva tartásától, de az elmúlt, amint végeztek. Másfél óra után kiszállhattam a székből, hoztak egy tükröt, és én azt hittem, hogy beájulok, hogy milyen szépre megcsinálták az összes fogamat. A törött mostmár nem törött többé, és egyeltalán nem látszik az illesztés helye, vagyis ahol a töméssel kipótolták, úgy néz ki, mintha a teljes fogam meglenne és érezni is úgy érződik. A másik tömés is szép, és az összes többi fogam is meg lett tisztítva. A dolog legjobb része, hogy mindössze 48 fontot fizettem, ami ezért a beavatkozásért nagyon megérte.  Az injekciók helyei még fájtak tegnap egész nap (vagyis zsibbadtak) de mára már elmúlt az is.

Tehát el kell mondjam, nagyon pozitív élmény volt az angol fogászat (már amennyire egy fogászati beavatkozás élményszámba mehet:D), a doktorok kedvesek, a beavatkozás pedig teljesen fájdalommentes volt, és abszolút megéri az árát. Mostantól tuti nem fogok parázni, ha bármi baja is lesz a fogamnak, simán el fogok menni, abban a tudatban, hogy amint belülök a székbe és benyomják a szurit (én mindig kérek) azután majd aludhatok egyet, amíg ők a fogammal dolgoznak.:))

6 megjegyzés:

  1. Szia!

    Olvastam ezt a bejegyzesedet es azt szeretnem kerdezni hogy kell ezt az nhs szamot igenyelni (lecci mindent irj le) es mennyi ido alatt lehet megkapni? Ja es ha londoni akkor a doktorno nevet es a rendelo cimet, telefonszamat is add meg lecci.
    Koszi Maris (egy masik halogatos au pair)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nhs számot úgy tudsz igényelni, hogy elmész a hosztcsaládod háziorvosához és megmondod, hogy regiszrálni szeretnél, mint új páciens. Ki kell töltened pár papírt és ők betesznek az angol egészségügyi rendszerbe, és pár héten belül kipostáznak neked egy levelet az nhs számoddal. Az egész procedúra ingyenes természetesen.
      Címet meg ilyesmit nem tudok adni, illetve nem szükséges, mivel oda kell beregisztrálnod, ami a lakhelyedhez a legközelebb van.
      Remélem segítettem, sok sikert:)
      Ps. ha valami nem világos nyugodtan kérdezd meg a hosztcsaládod is, biztosan tudnak majd segíteni.:)

      Törlés
    2. Szia!

      Koszi a valaszt. En a jofej doktorno nevet es cimet szeretnem megtudni hogy majd esetleg odamenjek es ne egy vadallathoz.

      Koszi
      Maris

      Törlés
    3. Nagyon szívesen megadnám, de egyrész már nem emlékszem a nevére (papírokat nem találom róla) másrészt meg ha nem abban a körzetben laksz, akkor nem fognak ellátni mert csak ott látnak el, ahová közel laksz.
      De nekem az a tapaszatalatom és mások is azt mondták,hogy a fogorvosok idekint nagyon rendesek, mindenkinek pozitív tapaszatalatai vannak, szóval biztosan Te is találsz egy jót a közeledben.:)

      Törlés
  2. hasonló pofára esésem volt, csak nekem egy motorral és elsősorban az orrom bánta meg (ige, tudom hülye voltam bukó sisak nélküli történet...)
    De két fogam is bánta az eseményt. Sajnos az első fogorvos, annyira szörnyű munkát végzett, hogy nem akartam még kifizetni se!
    De a második elég profin kijavította a munkát. Szóval szerintem ezeken a dolgokon nem érdeme spórolni! Legalábbis én ezt tanultam belőle. Ezen az oldalon találtam meg a második fogorvost: http://www.legjobbfogorvosok.com

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, így igaz, hogy nem szabad rajta spórolni, és ha gond van, akkor egyből menni kell a fogorvoshoz, mert különben csak rosszabb lesz, és a félelem nem kifogás-én ezt tanultam meg, és azóta nem is félek a fogorvostól:)
      Köszi a linket, meg fogom nézni, bár most minden okés (hálisten) a fogaimmal:)

      Törlés